Friday 14 January 2011

9 Tips Diet Yang Seimbang


Cukup sederhana, untuk menurunkan berat badan dan meningkatkan keadaan kesihatan anda, anda perlu makan lebih sedikit, makan lebih kerap, dan makan lebih baik. 

Ini adalah beberapa langkah sederhana untuk mengambil:

1. Rancang makanan anda. Ini adalah cara terbaik yang kita tahu untuk tetap berpegang pada tujuan makan sihat. Gunakan perancang makan mingguan dalam perancang peribadi, dan memberikan keutamaan untuk ayam, ikan, dan hidangan kacang-kacangan. 

2. Makan lebih kerap. Pendekatan terbaik untuk diabetes adalah untuk makan tiga kali berukuran sedang (termasuk sarapan!) Dan dua camilan sehat sehari. 

3. Makanlah lima hidangan sayur-sayuran sehari. Dengan makan lebih banyak sayur-sayuran, secara automatik anda akan makan lebih banyak serat dan kurang lemak. Dan sayur-sayuran penuh melawan penyakit sebatian. Satu porsi 1 / 2 cawan sayur-sayuran tin atau dimasak atau 1 cawan sayuran mentah. 

4. Makanlah empat porsi buah sehari. Satu hidangan buah adalah sepotong buah utuh, 1 / 2 cawan dimasak atau tin buah, atau 1 buah gelas mentah. Apakah buah dengan sarapan dan sebagai makanan ringan. 

5. Beralih ke whole grain. Biji-bijian seperti roti gandum dan beras merah mengandungi serat, yang blunts kenaikan gula darah. Bertujuan untuk 3-6 porsi sehari. Satu hidangan adalah 1 potong roti gandum utuh atau 1 / 2 cup beras coklat atau pasta gandum. 

6. Makanan kaya kalsium. Mereka memudahkan penurunan berat badan. Bertujuan untuk mendapatkan 2-3 porsi sehari makanan kalsium rendah lemak seperti susu, yogurt, dan keju. Satu hidangan adalah 1 cawan susu atau yogurt atau 1 1 / 2 ons nonprocessed keju. 

7. Makan kacang-kacangan 3-5 kali seminggu. Kacang yang sarat dengan serat, khususnya serat larut, yang menurunkan kolesterol. 

8. Fokus pada "lemak baik." Sementara lemak tepu (jenis yang ditemui dalam daging merah, mentega, dan ais krim) menyumbang pada pertahanan insulin, "baik" lemak membantu menstabilkan gula darah anda. Favor ikan lebih dari daging merah dan zaitun atau minyak canola atas mentega.

9. Perhatikan saiz hidangan anda. Perlu diingat bahawa pinggan-utama hidangan daging adalah hanya saiz sebesar setumpuk dari kad, dan pasta dan bijirin harus disimpan menjadi kurang dari 1 cawan.
Sumber:http://www.rdasia.com.my/9-simple-diet-changes

No comments: